חשיבות התנועה למערכת עיכול בריאה

בעיות במערכת העיכול הן מבין התופעות הנפוצות ביותר שתוקפות את כלל האוכלוסייה, וכ-10% עד 20% סובלים ממנה (בעיקר בקרב הנשים).

 בין אם מדובר בצרבות, בחילות או יציאות לא סדירות. לתרגילי יוגה ופעילות גופנית מתונה ישנה השפעה חיובית על מערכת העיכול בכמה אופנים:

  • הן מזרימות יותר דם למערכת העיכול
  • מגבירות את ספיגת המזון
  • מאיצות את שחרורהגזים
  • מרפות את המערכת ולכן מונעות עצירות

ביוגה ישנן תנוחות מסוימות (אסאנות) התורמות למערכת העיכול, אלו כוללות בין היתר תרגילי נשימה והרפיה. לכל סגנון ביוגה יש תרגילים מעט שונים, ולכן אין יוגה אחת עדיפה על אחרת.

עוד יתרון של היוגה היא התרומה שלה להירגעות כללית ושיפור המצב הנפשי שיש להן השפעה מידית על מצב מערכת העיכול : כאשר אנחנו לחוצים ומרגישים חוסר נוחות, גם העיכול הופך להיות קשה יותר לגוף (לא סתם קוראים למערכת העיכול "המוח השני"), מה שיכול להתבטא בתסמונת המעי הרגיז שהיא בעצמה כינוי לתופעות השונות שהזכרנו למעלה.

 לעומת זאת, כאשר אנחנו מרגישים רגועים ונינוחים, המזון מתעכל טוב יותר והתחושה הכללית בבטן משתפרת.

אימוץ העקרונות של הרפואה הסינית

הן עקרונות היוגה והן הרפואה הסינית תומכות בשינוי אורח החיים על מנת למנוע מחלות וכחלק מטיפול כוללני לשיפור איכות החיים. הנה רק כמה עקרונות שיכולים למנוע בעיות עיכול:

אופן האכילה

מעבר לכך שרצוי להתרחק כמה שיותר מאוכל מתועש ומתובל מאוד, גם לאופן בו אוכלים יש השפעה על מערכת העיכול : ממש כמו ביוגה, האכילה צריכה להיות איטית ומתונה כאשר מקפידים ללעוס את המזון ביסודיות, הדבר מונע עומס על המערכת וכניסה של אוויר המנפח את הבטן. עדיף גם לשתות זמן מה לפני או אחרי האוכל ולא במהלכו.

בנוסף לאופן האכילה, גם לתזמון ולחלוקת הארוחות ביום יש השפעה מכרעת : לעיתים עדיף לאכול מספר ארוחות קטנות על פני מספר מועט של ארוחות גדולות. בנוסף, רצוי שלא לאכול כשעתיים לפני השינה, וזה טוב לא רק לדיאטה.

שרירי הבטן

הן הרפואה הסינית והן היוגה דוגלות בפעילות גופנית מתונה על מנת לשפר את תפקוד האיברים הפנימיים. לא חייבים להיות רצי מרתון ולגמוע עשרות קילומטרים בשעה, ולמעשה מספיק לבצע הליכות במשך מספר פעמיים בשבוע לפחות 20 דקות בכל פעם.

צמחי מרפא

צמחי מרפא ספציפיים שאפשר לשלב בתוך חליטות או מזונות שונים יכולים גם להקל על מערכת העיכול. ראוי לציין שצמחי המרפא האלו פועלים טוב יותר כאשר חולטים אותם במצבם הטבעי או באמצעות תמציות ולא דרך חליטות תה מוכנות.

קמומיל– ידוע כמקל על כאבים וסופח גזים.

מנטה– תמצית מנטה אף היא יכולה לשחרר גזים

ג'ינג'ר– כפית ג'ינגר אחת ביום משפיעה לטובה על המעיים ומאיצה את תנועת המזון בתוכם.

כוסברה– לא כולם אוהבים כוסברה, אבל אם אתם ביחסים סבירים אתה, בוודאי תשמחו לדעת שהיא מסוגלת להרגיע את הבטן ואפילו להילחם בפטריות וחיידקים "רעים" מסוימים שנמצאים בתוכה.